Svenska lärosäten rider på rädslans höga hästar

Vad man inte förstår fruktar man. En fullt naturlig reaktion. Vet man inte konsekvenserna i förväg riskerar man att utsättas för någonting hemskt. Men man kan inte låta det här gå till överdrift. Internet är ett exempel på när detta gått till överdrift.

Om du är helt teknisk inkompetent, skippa dessa två stycken:
Sedan mitt första år på Katedralskolan Lund har det skett en kamp mellan oss programmerare och IT-folket "där uppe". På Katedralskolan Lund har det alltid varit förbjudet att ladda ner program till skolans datorer. Självklart ville vi ladda ner NetBeans, ett program från javas hemsida som både förenklar och möjliggör javaprogrammering (inbyggd kompilator t.ex. Kompilator krävs för att köra ett hemmaskrivet javaprogram). Så vi laddade ner NetBeans. Ingen skadades, och vi blev mycket bättre programmerare.

Självklart fick vi inte ha det så enkelt. Här skulle inte programmeras utanför lektionstid! Datorer är till för lärarledd undervisning! Så det gick inte. Istället började vi skriva i Wordpad och kompilera i kommandotolken (djävulskt jobbig process jämfört med NetBeans, men det fungerar oftast). Idag fick jag reda på att vi inte kom åt kommandotolken längre. Och java fanns inte installerat på datorerna överhuvudtaget.

Börja läsa här:
Jag fick reda på av min lärare att det var IKT-kommiten som beslutat att införa dessa tekniska hinder. Informations- och kommunikationsteknik ska förkortningen ha betytt. Snarare kommiten som håller i kopplet för att tygla IT- och kommunikationsintresset, och IT- och kommunikationsmöjligheterna.

Nästa nyhet som mötte mig var nyheten om att Linköpings Universitet har börjat agera privatdomare. De stänger att folk efter spekulationer om fildelning. Hur kan detta vara tillåtet i en f.d. rättssäker stat som Sverige?

Jag har fått nog av det här. Jag har fått nog av att man hanterar oskyldiga som skyldiga på grund av påtryckningar av upphovsrättsmaffian. Jag är trött på att vårt rättssystem styrs av en plutokrati.

Men framför allt är jag trött på att Sveriges myndigheter, som resultat av ett fegspel inför upphovsrättsmaffians advokater, aktivt motarbetar internet och dess möjligheter. Hur kan man tillåta motarbetning av internet på ett lärosäte?

Internet är fantastiskt, och bör användas till fullo, inte vara ett stelt, lärarlett verktyg, som en formelsamling.

Nyheten finns på SR1, SR2, Marcin och Nätet.

6 kommentarer:

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
E-mannen sa...

Ouch, vilken skillnad på personalen i skolan du går på nu och skolan jag gick på när jag var i gymnasieåldern.
Kanske vi inte heller fick installera program hur som helst (även om vi gjorde det), men attityden till programmering var helt annan.
När jag bytte linje så sa min gamla programmeringslärare till mig "Jaså? Du går den linjen nu? Jaja.. Om du vill sitta och programmera så är det bara att komma in och ta en dator. Bara du inte stör de andra eleverna. . . "

Man behövde alltså inte ens vara uppskriven på en programmeringskurs för att få pula med privata projekt under håltimmar och liknande. . .. . Jag antar att det finns sådana lärare kvar nånstans åtminstone.

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Min lärare är sådan. Det är de högre makterna som är teknikfientliga.

kd35a sa...

Ett känt fenomen, som tur var hade man en lärare som tyckte det var kul när folk ville lära sig, och släppte in oss i salarna...

Tips på läsning: http://www.df.lth.se/~triad/book/

Har för mig det var i den boken, någonstas, som det står om varför universitet låter sina datorsalar vara tillgängliga för eleverna. Det är ju ganska logiska anledningar: eleverna lär sig en himla massa. Sen var det också från IT-admins sida: om dom inte kan hantera att folk sitter och programmerar på datorerna, då är dom inte kompetenta nog att sköta ett skolnätverk...

Tyvärr är ju de flesta IT-admins typ f.d. elare som gått en kurs och blivit "Microsoft Certified Professional"...

Anonym sa...

Finns det ens datasalar länge? Jag trodde varenda unge hade en laptop i väskan nuförtiden.

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

kd35a: Bara namnet låter farligt. Nej, våra IT-tekniker är inte de skarpaste. Vi hade varit lyckliga om ett par av programmeringslärarna hade blivit IT-tekniker istället.

Anonym: Synd bara att ens egna laptop inte får använda skolans nät :(
Återigen internethantering fail.

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper