Here comes the sun tog sig nästan mot stjärnorna

Mikael Isaksson tipsar om EMIs stora rättighetsblunder som hittas här.
Citerar från wiki:
"Astronomer and science popularizer Carl Sagan had desired for the song [Here comes the sun - the Beatles, förf. anm.] to be included on the Voyager Golden Record, copies of which were attached to both spacecraft of the Voyager program to provide any entity that recovered them a representative sample of human civilization. Although the Beatles favored the idea, EMI refused to release the rights and when the probes were launched in 1977 the song was not included."
Skivbolagen verkar verkligen ha en stenhård policy om att neka utlämnande av rättigheter hela tiden. Vilka köpare vann de genom att neka 1977? Mikael kommenterar vidare:
"Snacka om att EMI är paranoida, tänk om det kommer Aliens som lyssnar utan att BETALA!
Då STJÄL de ju av dem, tänk vad de skulle svälta ihjäl, och vem vet hur många Aliens det finns där ute, kanske miljontals? Nä det kan man inte gå med på."

4 kommentarer:

Mind sa...

Absurditeten i det hela blev så tydlig i just det där exemplet :)

/Micke

Anonym sa...

Haha! EMI kanske gjorde något som ekonomer brukar kalla en "alternativkostnadskalkyl" :)
Alexander

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Förklara gärna Alexander, vad är en alternativkostnadskalkyl?

Elias sa...

Kul. Anta att en miljard utomjordingar lyssnar på låten. Om låten skulle ha sålts för 10 kr så skulle skivbolaget alltså ha orsakats en skada på 10 miljarder kr.

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper