Reflektion om internpolitiska konflikter

För mig är de internpolitiska konflikter som just nu sker i PP inte bara en konflikt om petitesser. Det är en konflikt om olika sätt att tänka. Olika uppsättningar principer. Vissa verkar ha som enda mål att ta sig över fyraprocentsspärren, vissa vill driva seriös politik. Det märks ännu tydligare i konflikterna om extern politik. Rick Falkvinge och Sandra Grosse har hamnat i polemik om ACTA. Rick Falkvinge skrev ett hetsande inlägg om att Acta är en av jättemånga mardrömsscenarion varpå Sandra svarade med en seriös analys av avtalets konsekvenser hon gjort med den juridikutbildade piraten juristeN. När Sandra blir anklagad för illojalitet och att "det faktiskt är valår" svarar hon väldigt bra:

"Jag är mycket väl medveten om att det är valår. Jag är ju trots allt riksdagskandidat. Det handlar mycket väl om analyser. Det går inte att skrika jordbävning bara för att en sten rör på sig, då är det till slut ingen som tror på en. Rick är överdramatisk i sin bloggpost och visar på ren okunskap."

Och hon har verkligen rätt. Om vi vill bli behandlade som ett seriöst parti måste vi agera som ett seriöst parti. Då duger inte billiga mediaknep. Billiga mediaknep håller inte sakliga analyser. Vi vill inte sluta som sverigedemokraterna. Och faktum är, ska vi driva seriös politik så finns det ett värde i att göra partiet legitimt. Då duger inte en stalinistisk maktstruktur.

9 kommentarer:

Slasher sa...

Rick brukar ha en tendens att överdriva tycker jag också. Som ingenjör är det något som bekymrar mig lite. Andra yrkeskategorier (reklammakare t.ex.) har dock en helt annan syn på hur man ska behandla saker. Så jag vet inte vad som är "rätt". Dock skulle jag vilja se honom lite mer balanserad som riksdagsledamot.

Anonym sa...

Rick har en tendens att överdiva men att kalla försök att Isak Gerson (pp) har mer än en tendens att överdriva. Att kalla försök att undvika öppen internkritik av partiledaren under pågående valkampanj stalinistisk toppstyrning innebär att han anser att samtliga etablerade svenska partier (och nästan alla utländska) stalinistiskt toppstyrda.

Isak Gerson sa...

Anonym: Det är lugnt så länge som vi inte är sämre än de andra?

Anne Kekki Forshaga sa...

Focus under valåret bör enligt min åsikt vara att visa piraternas kompetens i sakfrågor, samt arbetsmetoder. Detta blev min tanke, kanske inte alls har med din bloggtanke att göra. *ler*
Piratsättet att jobba tillsammans är vår kraft in i riksdagen. vi plockar fram sakkunskap, hämtar dagsfärsk kunskap från hela världen, samlar och kikar på detta. Tar beslut utifrån detta. Så att säga att vi inte skall visa kompetens och kunskap i sakfrågor är ju att ta bort Piratpartiet.

Erik Lönroth sa...

Å andra sidan är Rick den ENDA som lyckas få någon som helst uppmärksamhet i media.

Jag känner till dussintals duktiga analytiker, stadsvetare och kloka personer - men som aldrig kommer få göra någon som helst skillnad.

I valtider är det den som skriker högst som vinner. Vi har ju för fasen 4 år på oss att bedriva analys och internpolitik. Det är bara valtider några få dagar vart fjärde år, och då kan man väl banne mig acceptera att det inte är läge att sätta sig under en ek och "analysera"?

Så här är det: Får vi inte 4% så kommer Piratpartiet spendera FYRA SKÖNA ÅR I IRRELEVANS!

Anonym sa...

"Det är lugnt så länge som vi inte är sämre än de andra?"
Nix, men till skillnad från dig anser jag att det räcker med att vara bättre än de andra inte att partiet behöver vara perfekt. Inget parti kan vara perfekt så när imperfektioner dyker upp kan det vara bra att låta bli att yla om Stalin och Hitler och försöka sänka partiet.
Som tänkade personer inser kan ditt utbrott lätt användas av folk som inte vet att du anser att alla partier har stalinistisk maktstruktur för att svärta ner partiet.

Isak Gerson sa...

Anonym: Jag tror att skillnaden mellan oss är jag tror att jag har en moralisk skyldighet att påverka partiet till det bättre. Kritik är ett bra medel för det. Jag har aldrig försökt sänka partiet.

Kristian Grönqvist sa...

Isak

Det är nog en hel del Ni bör förbättra innan Ni når SD. För Du sade i ditt blogg att Ni inte vill sluta som SD.
Betyder det att Ni inte vill komma in i riksdagen.
Förra valet skulle jag förmodligen röstat åt ert håll men det fanns inte ens valsedlar i Sveg.
Slarvigt.
Så kommer man inte lika långt som SD.

Kristian Grönqvist sa...

Förlåt, blev visst en genusfel...

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper