Tillbaka

Jag har varit bortrest ett tag nu. Därav frånvaron av inlägg. Det betyder inte att världen varit nyhetslös. Jag ska ge er några viktiga händelser:

Ett par forskare från Kungliga vetenskapsakademins energiutskott har skrivit att kärnkraften är viktig för att uppnå miljömålen (äntligen!).

Johanna Nylander skriver om prostitution och avslutar med orden "De prostituerade själva fruktar att förbudet skulle leda till människohandel. De prostituerade själva. När blev de tillfrågade i sverige? Nej, här lyssnade vi bara på de "välutbildade kvinnor" som använde hororna för könspolitik...".

Flyttas TPB till en ny tracker, med bara ett tomt varumärkesskal som säljs? Det tar Nyheter24 upp i De kopierar hela Pirate Bay.

Christopher Kullenberg skriver om vårt ansvar i informationskriget (Iran, Kina) och jämför med vårt ansvar när vi säljer vapen på Newsmill.

Semestergrodorna kom från STIM och GB. STIM har kommit på att arbetsplatser med datorer kan användas för att spela musik, och därför ska arbetsplatser betala STIM-avgift för att få ha datorer. " "Man kanske har radion på eller en cd i datorn och då ska man ha tillstånd för arbetsplatsmusik", säger Susanne Bodin, kommunikationschef på STIM. [DN]". Enligt GB får man inte länka till deras sida utan skriftligt tillstånd. Mab uppmuntrar subtilt till "svartlänkning".
"Svartlänkning: Att i strid med användaravtal länka till en site vars användaravtal inte tillåter länkning."

Jag gör det. Igen kanske. Magnum brukar vara ganska god.
För att det här dessutom ska anses kommersiellt får jag väl be er skicka någon krona med snigelpost till mig. Vill ni, på GB Glace stämma mig nu?

Inga kommentarer:

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper