Spännande val nästa år och i år

Sverige verkar i nuläget styras av 349 personer som många av dem representerar sig själva och ingen annan. Regeringen är ännu värre. Enligt SvD:s statistik från Sifo är en klar majoritet av svenska folket emot IPRED. Skulle inte förvåna mig om statistiken för FRA ser likadan ut. Frågan är om riksdagshögern har förstått hur representativ demokrati fungerar. De har rätt i att de styr landet med stor frihet. Men bara i fyra år.

Jag är övertygad om att riksdagshögerns bristande demokratiska egenskaper i kombination med vänsterns inkapabilitet att leda en regering (läs Mona Sahlin och hennes impopularitet till exempel) kommer att öppna upp för ett betydligt större politiskt spektrum nästa år. Sverigedemokraterna har varit på väg in länge, och Piratpartiet är definitivt på väg in nu. Förändring i den nu statiska riskdagen är det enda som kan få Sverige på rätt väg. Jag hoppas även på fler nya partier i riksdagen (Möjligtvis våldsverkare som AFA exkluderade). Sverige behöver ett politiskt spektrum som sträcker sig länge än halvvänster och något höger.

Stenskott om undersökningen. HAX om undersökningen. Opassande om undersökningen.

En annan rolig nyhet är att piratpartiet ställer upp med Sveriges genom tiderna yngsta EU-parlamentskandidat. Ellen Söderberg som är 17 år fram till tre dagar före valdagen. Rick Falkvinge kommenterar bland annat:
"[...]De äldre partierna förstår inte vad de går miste om genom att hålla de yngre borta från moderpartiet, utom räckhåll för riktig politik, tills de blivit över 30. Det är åtminstone 15 aktivistår som slösas bort. Per aktivist."

2 kommentarer:

Valter Lindmark sa...

Populism är ett gissel..
Vill man undvika politiker som bara representerar sig själva så röstar man på partier med tydliga idelogier, inte tillexempel centerpartiet.
Rent spontant skulle jag vilja sätta in Piratpartiet i samma kategori men jag har inga belägg för det så jag låter det vara osagt.

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Att piratpartiet inte har en ideologi är ett modigt påstående. Det är min åsikt att piratpartiet är dagens enda stora liberala parti. Att vi sedan inte har åsikter i alla frågor är just för att vi koncentrerar oss på vår ideologi.

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper