Ja, jag deltar i bojkotten

Åtta av åtta politiska ungdomsförbund vill legalisera fildelning skriver Rick Falkvinge och jämför med biblioteksfrågan.

Efter den här nyheten skriver Henrik Alexandersson att "Nu har vänstern 19 månader på sig att försöka skrämma upp svenska folket om kärnkraften. Räkna med högt tonläge."- Han har rätt, för det är det vänstern är bra på. Inget annat.

Den globala treveckorsbojkotten mot mediaindustrin börjar idag. Scaber Nestor skriver här. Henrik Alexandersson skriver också här. Facebookeventet finns här. Jag deltar i bojkotten. Jag stödjer inte legaliserad fildelning fullt ut. Men jag stödjer helhjärtat trycket på mediaföretagare att förändra sitt sätt och sin attityd.

Märk väl att bojkotten handlar om inspelad media. Färdiglagrade minnen av alla de slag är förbjudna att köpa. CD, DVD, Tv-spel, och liknande. Bio är också förbjudet. Men liveframträdanden är helt tillåtna, inkluderar självklart teater.

3 kommentarer:

Scaber Nestor sa...

Jag antar att jag kan lägga till dig på listan över bloggar som deltar i bojkotten?

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Har lagt till ett förtydligande om mitt deltagande, mitt stöd och varför jag väljer att delta.

Anonym sa...

Klart man väljer att delta

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper