Bra, dåligt och en youtubefilm

Vem vaktar väktarna? En fransk bloggare togs in till förhör för att ha kallat familjeministern för lögnare på sin blogg! Det är av sådana här anledningar jag värnar så mycket om yttrandefriheten, och det är därför jag röstar pirat. Jag har snackat skit om minister efter minister (och särskilt vår ex-minister Thomas Bodström). Jag har snackat skit om journalister,palestinier, feminister och artister. Jag har dessutom talat relativt bra om såväl pedofiler som sverigedemokrater.

Men jag har alltid haft lagen och polisen vid min sida. Dagen det ändras kommer jag och många andra få väldigt mycket skit för att FRA-lagen och IPRED röstades igenom. Datalagringsdirektivet är en mardröm!

Så jag frågar, vem vaktar väktarna?
(Från Karl Sigfrid)


Dagens piratpartist är definitivt Staffan Heimersson som i en krönika i Aftonbladet skriver:
"Det var därför jag masade mig till valurnan. På en namnlös valsedel textade jag: Piratpartiet.

Jag röstade på Piratpartiet därför att, inte trots att, det är ett enfrågeparti. En fråga, en enda, räcker för mig de kommande fem åren i Bryssel och Strasbourg. Frågan är: Internets frihet och vår personliga integritet.

Är jag så korkad att jag tror att en enda pirat från Sverige ska kunna säkra dem? Nej. Men jag vet, att med en avvikande svensk röst i EU-parlamentet kommer Brysselkorrespondenterna att sända rapporter om vad odågan Christian Engström ställer till med där nere. Så hålls integritetsfrågan levande."

Läs också på Christian Engström och Henrik Alexandersson.

Slutligen, kan någon subba det här? Ett inslag i ZDF om svenska piratrörelsen. Det är på tyska, men verkar väldigt bra. Hittat hos Christopher Kullenberg.

Inga kommentarer:

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper