Ännu en blogg?

Pretty much. Jag är som sagt Isak Gerson. För tillfället avslutar jag min gymnasieutbildning. Och jag är engagerad i politik. Det är den här bloggen kommer handla om. Främst kommer den troligen handla om mina extremliberala åsikter. För tillfället kommer jag debattera t.ex. IPRED-direktivet och dess genomförande i Sverige, FRA och deras effekter på Sverige. Jag kommer diskutera yttrandefriheten och hur man ska rädda den från våldsamma aktivister som AFA och dylikt pack. Och diverse integritets- och valfrihetsfrågor. För det är ju det liberalismen handlar om.

Jag är också engagerad i naturvetenskaplig och teknikinriktad politik. Främst energipolitiken, där jag en stark kärnkraftsförespråkare. Till en viss gräns förespråkar jag även förnybara energikällor.

Mina influenser kommer främst från Henrik Alexandersson, Magnus Andersson, Pär Ström och Flashbacks forum. Jag stödjer dock inte Henrik Alexanderssons val att låta sin nya bok "Bloggen som politiskt vapen" kosta, man tycker ju att .pdf-versionen borde vara gratis. Men vafan, han är duktig. Och jag stödjer honom gärna. Åsiktsmässigt såväl som ekonomiskt.

En annan riktigt bra politisk bok är David Eberhards bok "I trygghetsnarkomanernas land - Sverige och det nationella paniksyndromet" Nu väntar jag med spänning på hans nästa bok "Ingen tar skit i de lättkränktas land" som kommer ut nästa år.

Praeterea censeo Spyken Esse Delendam
Isak Gerson

6 kommentarer:

Mig sa...

Intressant. Jag kommer nog läsa. Själv är jag för feg och för dum och för likgiltig för att debattera nationell politik i min blogg. Dock har jag en del frågor som jag är mer insatt i än andra. Som kärnkraftsfrågan. Jag är för en fortsatt avveckling.
Try me!

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Ah, nice med en läsare, ska se om jag kan få upp ett kortare debattinlägg i energifrågan ikväll. Längesedan jag debatterade det senast, men det fixar jag nog.

marcelo sa...

Ang. Lunda kravallerna har vi två fina exempel på hur yttrandefrihet och demostrationsfrihet funkar i Sverige

Bilden föreställer en polis som heilar mot motdemostranterna
http://www.photo.nu/PRESS/20081130%2D12.00%2DDemonstration/imagepages/image49.html

Den andra bilden däremot visar vad De fria nationalisterna menar när de snackar yttrandefrihet.
http://www.photo.nu/PRESS/20081130%2D12.00%2DDemonstration/imagepages/image70.html

Förövrigt fick jag reda av AFAre att de förmodar att den som kastade första gatstenen var en civilpolis om detta är sant eller ej är oklart. men om så är fallet skulle det inte förvåna mig med tanke på det övervåld många poliser använde helt i onödan

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Huruvida polisen heilar eller inte tycker jag är ganska oklart. Den andra bilden är dock svårare att förklara. JAg har aldrig ställt mig på nationalisternas sida. Jag har bara försvarat dem när det ljugits om dem, och när övergrepp skett mot dem.

Att polisen var före AFA tvivlar jag på.

FL0WERB0MB sa...

jag är dålig på politik.
tidningar och politiker är tråkiga.



det är inte du.
så.
du kommer få bli min
politiklärare.
för ja.
jag kommer att läsa
din blogg.



jaguppskattardig.

Praeterea Censeo Spyken Esse Delendam sa...

Snällt av dig :) Får se om jag kan dra in lite engagerande problem inom svensk poltik, för det var iallafall det som engagerade mig i första början.

Du själv har inte skrivit på länge. Lite synd, för du skriver verkligen bra. Särskilt ditt senaste inlägg. Keep it up!

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper