När är civilkurage lönsamt enligt makthavarna?

Idag skriver City om civilkurage, helt fantastiskt tycker jag. Det är en förmåga som verkligen uppskattas av mig. För civilkurage och moral är två egenskaper som behövs bland medborgarna för att få ett riktigt trevligt samhälle. Jenny Löfstrand och de fyra andra i artikeln har hindrat bl.a. våldtäktsmän och rånare. Och belönats av polisen:
"Som tack för hjälpen bjuder Malmöpolisen nu in Jenny Löfstrand för att utdela diplom och 1 000 kronor i belöning.

– Hon har agerat mycket modigt. I de flesta fall räcker det med att man ringer polis eller bara agerar som vittnen, säger Margareta Larsson på Malmöpolisen."
Man blir ju nästan tårögd så fint vårt samhälle kan vara. Men när jag snabbt kom och tänka på en händelse för ett par år sedan blir jag argare. Jag har letat och letat efter artikeln som beskriver händelsen, men inte lyckats hitta den. Well, jag försöker summera den:

En krögare hade gripit in i ett slagsmål på hans krog för att stoppa bråket och sära på parterna. Det första som hände därefter var att polisen sa till honom på skarpen. Om han blev straffad kommer jag inte ihåg. Men hör och häpna! Därefter tvingar facket honom att skriva en offentlig ursäkt som publiceras för alla krögare. Och en uppmaning att INTE göra detsamma. Hur motiverade facket det här? De vill inte att krögare skulle utsättas för fara.

Jag finner sådant beteende sjukt. Vad krögare gjort är att förbättra krogmiljön. På kort sikt genom att få ut två bråkare ur sin krog. Och på lång sikt genom att ta aktivt avstånd från våldet på krogen. Han har dessutom agerat väldigt humant och absolut etiskt försvarbart. Utöver det har han försvarat sin krog, vilket jag ser som hans rättighet. Vem vill gå till en krog där det bråkigt? Han räddar populariteten hos sitt företag.

Men i "Alla ska med-Sverige" kan han inte hålla på att riskera saker för att bygga upp en bra krog. Nej lika ska vara lika. Och det är ju inte säkert att alla krögare orkar försvara sin krog. Och då kanske de går i konkurs. Nej stackars krögare som går i konkurs för att de inte klarar av att hantera olyckor som kan hända i den branschen, nu måste facket gå in och ingripa mot de konkurrenskraftiga!
Praeterea censeo Spyken esse delendam

Inga kommentarer:

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper