Porrskatt

Nu har det börjats igen. Hanna Lindberg på Metro vill ha porrskatt (Badlands Hyena). Vad har hon för argument?
"Dan därpå fick jag en idé. Minns ni när Gudrun Schyman för några år sen ville införa en mansskatt?

Alla var emot, till och med kvinnojourerna. Att straffa alla för någras brott är både dyrt och dumt.
Vi kan göra som Italien istället, slog det mig.

Införa porrskatt."
Redan där har hon gjort en extremt farlig generalisering. Och helt, till 100 %, ogrundad.

Men säg att vi köper det. Igår fick jag en siffra av Peter Sunde (Som brukar ha koll). 70 % av internet är porr. Säger inte det någonting om efterfrågan?Är 70 % av alla internetanvändare förövare?
Ska vi lägga skatt på 70 % av internet? En straffskatt till råga på allt?

Jag får känslan av att detta bara är ännu en av de många PK-idioter som hittat någonting de inte tycker om, och använder PK-argumentation för att försöka förbjuda det för oss andra nio miljoner. Det säger hon ju själv i sista raden till och med:
"Dessutom skulle jag kanske slippa handla min kvällsmat i en porrbod."
Ungefär som att jag skulle vilja slippa handla min kvällsmat i en affär som säljer skvallerpressen. Eller en vegetarian som inte vill handla bland köttet. Alkoholister som inte vill gå bland ölen.
ICA är en stenhård miljö. Sluta whina så kanske du till och med överlever mathandlandet!

Inga kommentarer:

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper