Problemet stavas vänstern

Jag gillar inte att generalisera. Men efter allt skit jag hört och fått från AFA, Osynliga Partiet och diverse vänstermänniskor...och nu ännu ett uttalande från Ung Vänster! Jag tvingas nästan göra det, när folk i vänsterkanten följer samma odemokratiska mönster så ofta.

För ett tag sedan skrev Magnus Andersson ett lysande inlägg i Politikerbloggen, "Problemet stavas Hamas", där han kritiserade Hamas metoder. Ett inlägg jag skrev om här. Nu har Ung Vänsters förbundsordförande Ida Gabrielsson i inlägget "Problemet stavas ockupation". Här är ett par höjdpunkter:
"Konflikten har aldrig handlat om Israels rätt att existera. Israel existerar."
Detta skriver hon i kontrast till vad Council of Foreign Relations skriver om Hamas mål:
"What does Hamas believe and what are its goals?
Hamas combines Palestinian nationalism with Islamic fundamentalism. Its founding charter commits the group to the destruction of Israel, the replacement of the PA with an Islamist state on the West Bank and Gaza, and to raising "the banner of Allah over every inch of Palestine." Its leaders have called suicide attacks the "F-16" of the Palestinian people. Hamas believes "peace talks will do no good," said the Hamas leader Abd al-Aziz Rantisi in April 2004. "We do not believe we can live with the enemy.""
Hon skriver också om:
"Nyhetsbyrån AFP rapporterar om graffiti som israeliska armén lämnat efter sig i Gaza. “Die you all”, “Death to Arabs” och “Arabs must die” är slagord som möter återvändande Gazabor."
Är någon förvånad över att frustrerade soldater mitt i ett krig klottrar lite hatslogans? Jag har sett värre graffiti här i Sverige, ett land i välstånd, demokrati och fred.
"Konflikten är inget krig mellan två jämbördiga parter. Israel, världens fjärde största militärmakt, ockuperar ett folk som berövats all värdighet. Gaza är under blockad."
Är detta att argument? Bör USA duka under för Irakiska terrorister och Afghaner? Bör Ryssland ge upp och låta Tjetjenerna ta över? För att deras militärmakt är mindre? Way to go för att förespråka rättvisa vänstern! Jag tycker personligen det är bättre när ena parten är mycket starkare, jag tror färre dör ju snabbare kriget avgörs. Dessutom kanske man borde räkna med att Israel har väldigt fientliga grannar. Det värsta kommer i slutet, när Gabrielsson skriver:
"Bilderna från Gaza, av söndersmulade bostadskvarter, raketer från F16-plan och brända, lemlästade kroppar talar sitt tydliga språk."
Hon är en i mängden som fallit för skrämselpropaganda! Politik sköts inte av vältagna och engagerande bilder, politik sköts med välgrundad fakta! Bilder på offer är inte välgrundad fakta utan propaganda!

För övrigt kan man läsa om antisemitiska konspirationsteorier här.

Inga kommentarer:

Isak Gerson

Isak Gerson
Foto av Mathias Heinel

Om mig

Jag skriver egentligen på http://isakgerson.se/. Den här bloggen är tänkt som "överblivet".
Filosofi- och politikstuderande vid Lunds Universitet. Före detta student vid Katedralskolan Lund, Naturvetenskapliga programmet. Radikalliberalt kristen, fredshävdande, ekonomiskt högerorienterad, opragmatisk demokratihävdande, brinnande lobbyistisk, starkt immaterialrättskritisk, extremliberal pirat. 

Vilka rättigheter jag hävdar

Kopimi (från ”copy me”, kopiera mig). Å ena sidan ett imperativ, vars ursprung hänförts till dansande barns utrop. Å andra sidan beteckningen på en livshållning, animerad av lusten till att kopiera och kopieras.
Kopimi skiljer sig sålunda såväl från copyright, den moral som förfäktar att kopiering bör begränsas med rättsliga medel, som från copyleft, den rörelse som syftar till att med rättsliga medel utfärda formella tillstånd till kopiering. Kopimi som imperativ och livshållning skall heller inte blandas samman med en vurm för själva tekniken som gör storskalig kopiering möjlig.

Creepers och dylikt

MediaCreeper Creeper